Pojęcie Typografia dotyczy dawniej techniki druku, obecnie – formy nadawanej
tekstowi zarówno w formie druku fizycznego jak i w formie elektronicznej, jednak jest trudno ująć je w jednoznaczną ramę. Typografia ewoluuje, wraz z technologia druku. Obecnie pojęcie to jest już właściwie przypisane do cyfrowej technologi i jest bliższe projektowaniu układów stron, tekstów czy ogólnie składowi w druku.
Termin ten utworzony z dwóch słów greckich: Typos – „odbicie” i Grafo – „piszę” ma właściwie trzy znaczenia.
Po pierwsze oznacza sztukę książki, to znaczy umiejętność harmonijnego i estetycznego komponowania czcionek, klisz, linii, ornamentów zecerskich z wymiarami kolumny, szerokością marginesów, rodzajem papieru – czyli wszystkich elementów zewnętrznych książki albo jakiegokolwiek innego druku.
Po drugie typografią nazywa się jedną (najbardziej popularną) z odmian drukowania wypukłego.
Po trzecie wreszcie dawni drukarze, których byli prawdziwymi mistrzami sztuki książkowej, nazywano typografami. Dziś też chętnie używamy tego terminu, mając na myśli rękodzielnicze oficyny drukarskie.
Typografia jest sztuką doboru i użycia różnych krojów czcionek i materiału typograficznego w celu przekazania informacji, głównie za pomocą druku.
Pierwszym zadaniem druku jest przeniesienie informacji (tekst, ilustracja) na sprzęt, który będzie użyty do drukowania. Ta interpretacja jest dokonywana za pomocą czcionek, sztychów, przeźroczy, cylindrów itd. Zarówno wtedy, gdy zostały użyte tylko czcionki, jak i wtedy, gdy obecne są również inne elementy, interpretację tę nazywamy typografią. Pojęcie typografii nie jest jednoznaczne z pojęciem opracowania graficznego, znacznie szerszym, obejmującym ułożenie i zestawienie wszystkich elementów tworzących gotowy produkt drukarski.
Drugim zadaniem druku jest powielenie informacji. Polega ono na wprowadzeniu do pracy sprzętu powielającego (formy), otrzymanego przez zastosowanie typografii.
Trzecim zadaniem druku jest zabezpieczenie gotowego produktu przez określony czas. Im bardziej wartościowa jest przekazywana wiadomość, tym bardziej należy starać się o zapewnienie jej jak najdłuższego „czasu życia”. Zależy on zarówno od doboru materiałów, jak i metod produkcji. – Bror Zachrisson, 1962 Typografia to sztuka i technika posługiwania się czcionką; w Anglii oznacza także tworzenie do celów reprodukcji poligraficznej opracowań (tzw. layout) układu tekstu i towarzyszących mu innych graficznych elementów. – Ken Garland, 1989